Att bli bäst

Företag och organisationer som har kommit till insikt om att de måste börja bygga sitt varumärke och fylla en plats i den globala konkurrensen faller ofta i fällan att beskriva verksamheten med orden att "vi ska bli bäst". Det riskerar att bli ihåligt och svärta ner varumärket om man inte ger sig fullständigt hän att uppnå perfektion. Grundbulten i Lean.

Nu senast läste jag en artikel om hur Sverige byggindustrier ska bli bäst i Europa på arbetsmiljö (här). Jag har också arbetat i organisationer som har det som mål eller beskrivet i sin vision att man ska bli bäst. Men vad betyder det?

Det låter bra att säga att ”vi ska bli bäst” en eftermiddag i ett konferensrum eller när varumärkeskonsulten pressar ledningen på berättelsen om varför organisationen ska existera. Det finns två frågor som man måste ställa sig om man ska bli bäst; det ena är varför och det andra hur. Varför är egentligen den där berättelsen om hur företaget fyller ett behov på sin marknad. Den berättelsen handlar inte bara om hur ägaren startade med två tomma händer och utvecklade en kick-ass app eller produkt, utan det handlar om hur kunderna upplever och uppfattar att man fyller det behovet. Det kan vi gå in på en annan gång. Den andra frågan är hur man bli ska bäst. Låt oss titta på korvätning.

Takeru Kobayashi revolutionerade korvätartävlingar 2001 när han smällde i sig 50 varmkorvar och därmed krossade det tidigare rekordet på 25 och 1/8-dels korv. Här kanske det är läge att berätta om korvätartävlingen. Varje år den 4 juli utnämns världsmästaren i varmkorvsätning På Coney Island. Kobayashi hade gått tillbaka och analyserat hur man ska äta en korv snabbast; tittat på sina konkurrenter och hur man åt i andra ätartävlingar och utvecklade ett nytt sätt att äta: genom att i princip lyfta bort korven från brödet, svälja den och sedan trycka i sig brödet. Konkurrenterna hade tidigare ätit båda samtidigt. Dessutom testade och utvecklade han metoden hemma tills det var dags och dubblerade sedan i princip världsrekordet. Det finns andra exempel med exempelvis Jan Boklöv (v-stilen i backhoppning) eller iPhone (som egentligen inte var en bra telefon från början) med iTunes.

I vår bransch finns det två intressanta exempel på hur man kan lyckas tänka om kring korvätande och verkligen bli bäst. Det ena är Lindbäcks bygg som både effektiviserat processerna på byggarbetsplatsen utomhus genom att flytta dom till en fabrik inomhus. Det andra är Partab som flyttat olika skrån (målare, mattläggare, rörkrökare, snickare, plattsättare) till en sekvenserad linjemontering från att alla trängs på samma arbetsplats och väntar på varandra i en komplex växelverkan. Egentligen kan man säga att Industriellt Byggande är ett uttryck för utvecklad korvätning.

Strävan efter perfektion är en nyckelkomponenterna i det jag kallar Lean. Att bli bäst kräver uppoffring och strävan efter perfektion i varenda process i organisationen om man ska lyckas i att bli bäst. Det går inte att lämna saker och ting åt slumpen eller som jag brukar säga till mina studenter; statistisk variation. Det krävs att man beskriver sina processer som de är i verkligheten (läs mer om processkartläggning här), samlar fakta om processerna och sedan mäter och städar undan avvikelser allt eftersom (läs mer om avvikelser här). I evigheternas evighet. Det är priset för att bli bäst.

 

 

 

0 Kommentarer

0 Kommentarer :