Bokrecension: Ledarskap - 200 råd

Bokrecension: Ledarskap - 200 råd

En bokrecension om Ledarskap – 200 råd av Percy Barnevik, ISBN: 978-91-523-1883-6, häftad (Pris: 327 kr på bokus.com).

Alla vi som studerat eller arbetat under 80- eller 90-talet har ett förhållande till Percy Barnevik. En hyllad företagsledare, en Zlatan för oss i företagsvärlden, omskriven i Times och Forbes. Utnämnd till bästa ledare i världen. Detta under en period när globalisering slog igenom ordentligt på den breda fronten. Percys framgångssaga signalerade om att det var möjligt för oss alla att lyckas, inte bara i Sverige, utan i världen. Sedan nedtagen på jorden i samband med pensionsskandalen på ABB i början av 2000-talet och nu tillbaka med välgörenhet med bland annat Hand-in-hand. Jag har själv donerat pengar till hand-in-hand och kan därmed vara färgad i mina åsikter, dessutom påminde min gamla lärare i kvalitet, Professor Bengt Klefsjö, otroligt mycket om Percy rent utseendemässigt på den tiden. Bara en sån sak!

Boken är egentligen en utveckling av de punkter, eller goda råd, som Percy, skriv i slutet av sin självbiografi ”Jag vill förändra världen”. Min första tanke är att han vill krama ur en till managementbok och kunna tjäna mer pengar på det. En sådan där managementbok som finns på alla flygplatser och som alla köper bara för att ha ifall det finns tid över på flyget – en bestseller alltså. Å andra sidan så verkar Percy vara ärlig i sitt uppsåt med att överskott ska gå till välgörenhet, så jag släpper den misstänksamheten och kastar mig över boken.

Boken är indelad i en beskrivning av själva Ledarrollen, Genomförande (execution), Att leda förändring, Organisation, Personlig effektivitet; Controlling, budget, planer och mål; Strategi; Anställning, avsked; Personalutveckling, rekrytering; Kriser, risker och varningssignaler, Företagsförvärv, Kommunikation; Kunder och säljare; Forskning och utveckling, IT-frågor, vissa personalkategorier; Inga suboptimeringar, små huvudkontor; Amerikaner, kineser, östeuropéer; Socialt ansvar i utvecklingsländer, Olika egenskaper, Ägande och ägarkontroll och sist slask kapitlet Övrigt.

Bara indelningen gör det lätt att använda som en uppslagsbok, både för den erfarne och den nya chefen. Råden är givetvis handfasta och konkreta utan att gå in på hur. Det går givetvis inte att gå in på ”hur” eftersom ”hur” måste lösas i varje situation. Egentligen är detta hemligheten med alla management- och Lean-böcker. Man kan avslöja allt utan att för den skull gå in på hur och därför kan ingen någonsin kopiera ett framgångsrecept. Därigenom blir man inte speciellt transparent egentligen. Men det ligger i naturen i den här kategorin av böcker. På samma sätt som alla på en teater låtsas att den fjärde väggen inte finns – låtsas vi att boken kommer att lära oss hur. Fast vi vet bättre. Det är en tyst överenskommelse. Därför är det svårt att förhålla mig kritiskt granskande till boken. Det är ju endast en samling anekdoter, som jag själv också tycker fungerar bra, men utan någon egentligt bevisvärde.

Däremot är råden just handfasta och jag tycker att kapitlen påminner mig om det som är viktigt i ett företaget i slutändan. Sälj det kunderna behöver, tillverka det så effektivt som möjligt och håll koll på kassaflödet. Jag njuter av kapitlen ”Controlling, budget, planer och mål”, ”kunder och säljare” samt ”huvudkontor – ska vara små”. Bläddra igenom dessa om du inet hinner med annat.

Min rekommendation blir bläddra (låna gärna på bibliotek) eller köp på flygplatsen nästa gång du mellanlandar.

0 Kommentarer

0 Kommentarer :